• Oddgeir Løvold

Dette er viktig når du skal oppgradere møterommet!

Oppdatert: jan. 22

Vi forteller deg hva du skal vektlegge når du skal oppgradere eller bygge nytt møterom.

Ctouch Riva med driverfri videokonferanseløsning.

Mange av bedriftene opplever at det kan være krevende å velge løsning for møterommet og blir av og til villedet til å kjøpe Utstyr som er av enklere kvalitet og mangler viktige (essensielle?) funksjoner.


Dette skjer ofte for å gi kundene "den beste prisen". Men så risikerer man å kjøpe "katta i sekken". Dette er noe vi ser spesielt etter at videomøter har gjort sitt store inntog.







Derfor vil vi hjelpe deg med å gjøre de riktige valgene for en kostnadseffektiv løsning med riktige standarder på plass.



Så hvor skal man begynne ?


Utenfor døren!


Når man har valgt rommet man skal benytte, begynner vi alltid utenfor rommet. Altså i døra.

Her er det viktig å tenke over hvordan skal vi administrere bruken av rommet. Dette gjør man med fordel ved en bookingskjerm ved døren. En bookingskjerm som åpner for at rommet kan bookes i Outlook vil gi en mer effektiv bruka av rommet, da det vil minske dødtid på rommet og åpne for økt tilgjengelighet.



Neste steg


Nå skal vi bevege oss inn i rommet. Neste faktor ut, er formål.

Hva skal rommet brukes til og hvem skal bruke det?


Er det til fysiske møter, videokonferanse eller presentasjonsrom ? Eller kanskje alle tre mulighetene ?


Så er det viktig å tenke over, om man trenger å legge til retter for kravene til universell utforming eller ikke.

I offentlige rom er dette ofte påbudt.


Med målene på rommet og antall mennesker man ønsker å dimensjonere utstyret for vil man legge grunnlaget for de neste valgene man tar, nemlig valg av det tekniske utstyret.



Så til valget!


Det er nå basert på formål, antall mennesker og dimensjoner,

tiden for å gjøre et bevist valg for hva man ønsker seg av funksjonalitet i rommet. Og for å ikke å glemme hvilke krav vi har til kvalitet.


La oss begynne med skjermen. Hva ønsker man seg egentlig i en skjerm?


Det som er viktigst å begynne med er igjen, formål. Formålet er ofte presentasjoner, samarbeid på skjerm, interaktivitet eller videokonferanser. Disse har en fellesnevner, som er at man ser på skjermen over lengere tid og gjør at øynene våre blir slitene dersom utstyret ikke har god nok bildeteknologi og skjermoverflate.



Vi anbefaler ofte matte skjermer med lyssensorer slik at skjermen kan tilpasse seg rommets lysforhold og ikke overeksponere øynene våre. Den matte overflaten på skjermen bidrar nemlig til å minske refleksjoner og vi blir derfor mindre slitene og sykefraværet kan i bestefall gå ned. Skjermer med glanset overflate og skarpt/udynamisk lys er ofte en kilde til hodepine. Når slike valg er gjort, er det på tide å se på antallet skjermer og ikke minst hvorfor man trenger det antallet man velger.


Etter bilde kommer lyd!

La oss si at man har valgt en skjerm og formålet er videokonferanse. Da vil lyd være spesielt viktig å i den anledning starter vi med høyttalere. Hva krever vi av høyttaler løsningen ?

Det man ønsker i en møteromsløsning er ikke trykkende bass-lyd men lyd som er tydelig, uforvrengt, fyldig og ren.

Det er dette som gjør at man opplever lyden som som uanstrengende og gir dermed bedre utgangspunkt for for eksempel heldagsmøter.


For å oppnå det må man ta i betraktning størrelsen på rommet, og akustikken.

I et godt akustisk rom vil man ha høyttalere med mindre høyttalerelementer, for raskere respons og renere lyd. I større rom får man behov for å flytte litt mer luft og må derfor opp i størrelse.






Så må vi også fokusere på lyden vi sender fra oss, nemlig via mikrofonen.

Her er det viktig å tenke på hvor mange deltagere som skal snakke. Og igjen, formål. Med mange personer i rommet og mye papirer på et større konferansebord, kan det være fordelaktig å takhenge mikrofonene. Og i større rom, flere av dem.

Men skal det i motsatt fall være et lite rundt møtebord med stort sett bare PCer på bordet, kan det være nok med en bortplassert mikrofon.


En leverandør med kontroll på dette har som regel muligheten til å kalkulere og kanskje til og med simulere hvordan lyden vil oppføre seg i rommet. Her kan du be om å få se dokumentasjon på hvordan mikrofonene vil dekke nettopp ditt rom.


Når lyden er god er nesten, all ting godt!


Man må ikke glemme selve konferansesystemet!

her er det også en del muligheter.

Mange kan i hovedtrekk velge mellom løsninger som har et integrert brukergrensesnitt, hvor man ikke trenger å koble til andre enheter en den som står fast i rommet.

Eller man kan velge en type løsning som baseres kun med tilkoblede enheter, altså at det er den enkelte brukers maskin som kobles til og styrer videomøtet. I så fall må man være svært bevist på at systemene man velger støtter de mest kjente plattformene, Windows, Linux, MacOSX og Chrome OS. Gjør de det spiller det ingen rolle hva slags plattform en eventuelt besøkende medbringer.


Drivere og installasjon

Det er viktig å få greie på om man må installere programmer eller drivere for å bruke systemene. Dette er fordi at det er svært mange bedrifter og for ikke å glemme offentlige etater som har administrerte enheter. Dette betyr at brukeren som regel ikke får lov til å installere programmer på maskinen sin av sikkerhetsmessige årsaker.

Derfor er det jo hensiktsmessig å velge systemer hvor man slipper slike installasjoner. Det er også verdt å nevne at "driverfrie" systemer trenger mindre support og oppstartshjelp en andre systemer med behov for å installere og sette opp programvare på brukerens enhet.



Kameraet må ikke glemmes!


Mot slutten må man ikke glemme kameraet, her har man også litt å velge i mellom, men det er lett å gå i pris fellen. Denne nevnte pris fellen vil utfordre deg på at det er billigere kamera der ute fra konsument segmentet (privat segmentet). Her er det mye å vektlegge, ved valg.

Noen av det første du må se på er hvor vidt kameraet skal måtte bevege på seg. Man kan få kamera med fysisk PTZ (Panorering, Tilt, Zoom). og digital versjon av dette. Så om man har behov for å ha flere posisjoner, som for eksempel en posisjon ved 2 personer i lokalet, og en posisjon med 4.pers eller fullsatt så må man vite at kameraet har slik funksjonalitet. Så må man vite litt om oppkoblings og kontroll muligheten. De fleste kamera med standard som er over privatsegmentet har et eget grafisk brukergrensesnitt eller tekstbaserte for den viderekommende. Disse grensesnittene lar deg sette opp og kontrollere de ulike innstillingen et kamera kan måtte stille på. Dette kan være seg hvitbalanse, lyssensitivitet, bilder pr sekunder og lignende. Her kan det være lurt å rådføre seg.



Det siste og kanskje viktigste!



Når du skal sette i drift et rom, slik som vi i vårt tilfelle er for videokonferanse får du behov for å vurdere 2 faktorer til. Strømtilgang og internett-kapasitet.


Den første, strømpunkter er enkel å vurdere, det gjør du sammen med din lokale elektriker.

Punkt nummer 2 er litt mer krevende og krever mer kompetanse på området.

Det første man må gjøre er å sette seg ned sammen med noen som har fagkompetanse på området. (Hos oss, når vi hjelper kunder har vi mennesker i vår organisasjon som er utdannet innen for IKT feltet, og hjelper derfor kunden vår med dette). å kartlegge behovet. kablet eller trådløs tilgang for utstyret.


Hvilken nettverkskapasitet trenger man på nettverket med slikt utstyr i drift og ikke minst hva er krav til sikkerhet og oppetid. Har videokonferanseutstyret viktige funksjoner i bedriftens hverdag, er det kanskje høyt krav til oppetid og derfor vil man også måtte se på hvordan nettverket kan bygges til å imøtekomme dette.


Her snakker vi kanskje last fordeling på svitsjer, redundans tilkobling og lignende. Altså en vurdering som trenger faglig kompetanse for å tas.




Kontakt oss her, så finner vi den riktige løsningen!




74 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Løvold Lyd AS

  • Org.nr: 925603724

  • Postmottak: post@lovoldlyd.no

  • Besøksadresse:
    Nordmørsvegen 21, 6631 Batnfjordsøra

  • Sentralbord: +47 712 92 222

  • YouTube
  • Linkedin Sosiale Ikon
  • Facebook
  • Instagram
©2021 by Løvold Lyd AS